TAPASIMME Jouko Pölösen

Palvelut käyttäjälähtöisiksi

työeläkeote

mobiilipankkiin

Ilmarisen toimitusjohtaja Jouko Pölönen tunnistaa asiakkaiden tarpeet. Hän tarjoaisi työeläkeotteen talouden kokonaiskuvan äärellä, mobiili- ja verkkopankissa. Siellä asiakkaat jo muutenkin ovat.

teksti anne iivonen | kuvat vesa laitinen

Pankkiiri ja kauppatieteilijä osaa ynnätä ja ympätä asioita yhteen. Liiketoimintavainu kehittyy tällaisessa kombinaatiossa herkemmäksi kuin ekonomistilla tai vakuutusmatemaatikolla. Tällaisella palveluhenkisellä vainulla varustettu Jouko Pölönen aloitti viime kesänä Ilmarisen toimitusjohtajana.

Jälkikoiran herkkyydellä varustettu Pölönen erottuu päätä pidempänä muista siinäkin, että kykenee aistimaan asiakkaiden tarpeet. Hän otti vetovastuun Ilmarisessa elokuun alussa, kun jo keväällä Timo Ritakallio oli siirtynyt OP Ryhmän johtoon. Siinä samalla vaihtui yritysjohtajan aiemmin tunnustama OP:n oranssi brändiväri syvään Ilmarisen siniseen.

Ilmarinen saa Pölösestä sitä voimaa, mitä se hakikin edelleen uudistumishaluisena ja asiakkaiden tarpeet tunnistavana maan suurimpana toimijana. Ilmarinen on Etera-fuusion seurauksena karvan verran Varmaa suurempi yksityinen sijoittaja noin 47 miljardin euron sijoitusvarallisuudellaan. Eläkkeitä yhtiö maksaa vuositasolla noin 5,5 miljardia euroa.

Pölönen uskoo, että kovenevassa kilpailussa pärjää se, joka huolehtii asiakkaista parhaiten.

– Asiakkaat odottavat sujuvia digitaalisia palveluja, ja paras asiakaskokemus on keskeinen tavoitteemme, Pölönen mainitsee.

Pölönen, kuten koko vakuutus- ja pankkisektori, tietää sen, että myös työeläkealan tulevaisuus on vahvasti digi­taalinen. Iso osa liiketoiminnasta liittyy tietojen käsittelyyn: eläkettä kerryttävien tietojen ja eläkkeen maksamiseen liittyvän asiakastiedon hyvään ajantasaiseen hallintaan. On nähtävissä, että robotiikalla ja käyttäjälähtöisellä palvelutuotannolla työeläkealan toimijat tahkoavat sen tuloksen, jota heiltä odotetaan.

Tämän lajin Pölönen tuntee. Pankki- ja vakuutusmaailmassa ollaan oltu käden mitan pidemmällä digi­kuvioissa. Ja siinä maastossa Pölösellä pysyy kartta kourassa.

Tulorekisterissä Pölönen näkee huikeita mahdollisuuksia ajantasaisen työeläkeotteen lanseeraamiseksi. Ansiotietojen perusteella kertyy työeläke ja sen saldon tarkastamiseksi hän löytää työeläkeotteelle luontevimman tarkastelupaikan verkko- ja mobiilipankissa.

– Haluamme parantaa palveluita työeläkkeen ajantasaisuuden suuntaan. Tällöin luontevinta olisi viedä työeläkeote mobiilipankkiin, missä ihmiset asioivat jo muutenkin, hän sanoo.

Jonkin verran ovat ovet käyneet Ilmarisen fuusion aikana, ne vaiheet Ritakallio selvitti ennen Pölösen tuloa. Yhtiön varatoimitusjohtaja ja entisen Eteran toimitusjohtaja Stefan Björkman vaihtoi alaa ja aloitti Konstsamfundetin toimitusjohtajana. Näin Pölösen sijaiseksi nousi vakuutus- ja eläkepalveluista vastaava varatoimitusjohtaja Sini Kivihuhta ja toiseksi varatoimitusjohtajaksi nimitettiin sijoitusjohtaja Mikko Mursula.

Viimeisimpänä rekrytointina Pölönen sai johtoryhmän jäseneksi kovan luokan pankkipalvelujohtajan Päivi Jääskeläisen, joka aloittaa ensi vuoden alussa asiakkuusjohtajana suoraan Pölösen alaisuudessa. Kuten Pölösen myös Jääskeläisen urakasvun kannalta merkittävin kotipesä on ollut OP:ssa.

Pölönen on nopea liikkeissään. Perässä on pysyttelemistä, kun hän on jalkauttanut koko johtoryhmän tapaamaan asiakkaita ja tapaa itsekin asiakkaita päivittäin.

– Käymme säännöllisesti ja systemaattisesti asiakas­yrityksissä kuulemassa niitä tarpeita, joita asiakkaillamme on.

Niissä tapaamisissa kiteytyy Pölösen mukaan selvästi asiakkaiden odotukset työeläkeyhtiöille.

– Kaikki mitä teemme, teemme asiakkaidemme tarpeita ajatellen, Pölönen sanoo.

Ilmarinen on lisännyt voimaansa työkykypalveluihin, sitä tekevät myös alan muut toimijat. Keväällä Ilmarinen uutisoi palkanneensa työkykypalvelujen johtajaksi Kristiina Halosen Työterveyslaitoksesta.

Pölösen mukaan rekrytointi liittyy siihen, että työeläkeyhtiöltä odotetaan yhä enemmän työelämän kysymysten osaamista. Työnantaja-asiakkaat tarvitsevat tukea myös henkilöstönsä kuntoutukseen.

– Meiltä yritykset odottavat apua työkykyriskien hallintaan ja kuntoutukseen, Pölönen sanoo.

Pölönen uskoo, että he voivat antaa tukea niihin tilanteisiin, kun työkyky on koetuksella. Periaate on Pölösen mielessä selkeänä: katse tulee kääntää jäljellä olevaan työkykyyn ja sen hyödyntämiseen työelämässä. 

Jouko Pölösellä on toimistopäivinä tapana lounastaa Ilmarisen henkilöstöruokalassa.

KUKA?

Jouko Pölönen

Ilmarisen toimitusjohtaja 1.8. lähtien, aloitti työt jo toukokuussa.

Aiemmin OP Ryhmässä pankkiliiketoiminnan johtajana ja OP Yrityspankin tj. Tätä ennen Pohjola Vakuutuksen tj.

KTM ja eMBA

48-vuotias, vaimo ja 2 aikuista tytärtä.

Harrastuksina golf, metsästys, tennis ja hiihto.

"Meiltä yritykset odottavat apua työkykyriskien hallintaan ja kuntoutukseen."

Jouko Pölönen, Ilmarinen

Ilmarinen huolehtii yli miljoonan suomalaisen työeläketurvasta

Ilmarinen on Suomen suurin yksityisen alan työeläkevakuuttaja, se huolehtii noin 1,1 miljoonan suomalaisen eläketurvasta. Varma seuraa heti kantapäillä ja hieman taaempana Elo puuskuttaa näiden kahden niskaan.

Ilmarinen ei ole vain suurten yritysten kumppani, vaan sen asiakaskunta on laaja:­ yritysasiakkaita on 68 000 pk-yrityksistä suuriin pörssiyhtiöihin, ja niissä on vakuutettuna noin 616 000 työntekijää. Myös yrittäjäasiakkaita sillä on 73 000 ja eläkkeensaajia lähelle puolta miljoonaa.

Yhteiskunnallisessa keskustelussa Ilmarisen toimitusjohtaja Jouko Pölösen mukaan katse tulisi painokkaasti kääntää työllisyyden parantamiseen.

– Ei 75–80 prosentin työllisyysasteen saavuttamista pidä pitää utopistisena. Jos länsi­naapuri Ruotsi pystyy 80 prosentin työllisyyteen, ei sen pitäisi olla­ meidänkään saavuttamattomissa, Työeläkepäivässä marraskuussa puhunut Pölönen sanoo.

Keinokin hänellä on yleisellä tasolla käden ulottuvilla kuin taskuliina povessa. Pölönen korostaa, että kannustimet työn tekemiseen tulee saada paremmiksi.

– Meidän pitää muuttaa toimintaamme niin, että yhteiskunnassa työn tekeminen aina ja kaikissa tilanteissa olisi kannattavaa.

Ilmarisessa Pölönen pääsee vaikuttamaan yhteiskunnan kehitykseen ja voi omalta osaltaan uudistaa toimintatapoja. Pohjois-Karjalasta Tohmajärven Onkamon kylästä lähtöisin oleva Pölönen on helposti lähestyttävä. Hän pystyy kohtaamaan ihmisen niin metsäkämpillä kuin ­finanssimaailman huipulla.

Pölönen tapaa säännöllisesti yrityselämän johtoa ja käy paikan päällä asiakasyrityksissä. Kohtaamisissa korostuu yrityselämästä tuttu puhe hyvinvoivasta henkilöstöstä, työn tuottavuudesta ja yritysten menestymisestä.

Anne Iivonen