LUUPIN ALLA

Tekoäly apulaisena

Kokeilemisen

kulttuuri

Eläketurvakeskuksessa lähestytään tekoälyä kokeilevan kehittämisen kautta. Sen sijaan, että tilattaisiin jotain valmiina, ollaan itse aktiivisesti mukana ja imetään osaamista kuin pesusieni.

teksti Antti Karkiainen | kuva Karoliina Paatos

Tekoäly on hiipinyt vaivihkaa arkeemme. Tilausvideopalvelu Netflix tietää minkä elokuvan ha­luan seuraavaksi katsoa, ja Google tietää minkälaiset kengät ostan ensi viikon tiistaina.

Mutta mitä annettavaa tekoälyllä on työeläke­alalle?

Ainakin koneoppimista hyödyntävät ratkaisut tulevat parantamaan asiakaskohtaamisia. Tiedämme, että ihmiset eivät halua asioida viranomaisten ja laitosten kanssa, vaan elää svengaavaa elämäänsä. Tekoäly voi auttaa siinä tekemällä asioinnista helpompaa, nopeampaa ja tehokkaampaa – sekä käyttäjille että palvelun tuottajille.

– Juuri siksi näitä palveluja kehitetään. Meillä tekoälyä voisi hyödyntää esimerkiksi eläkeneuvonnassa tai lähetetyn työntekijän todistuksen hakemispalvelussa, kertoo Eläketurvakeskuksen kehityspäällikkö Virpi Rautiainen.

Jaetaan oppia avoimesti

Eläketurvakeskuksessa on lähestytty tekoälyä oppimalla kokeilun kautta mikä toimii ja mikä ei. Se on avannut silmiä uudenlaiselle ajattelulle ja mahdollisuuksille.

Keväällä talossa kokeiltiin koneoppimisen menetelmiä työkyvyttömyyseläkkeiden ennustamiseen. Projekti-idea syntyi Rautiaisen ja matemaatikko Jarno Variksen hissikeskustelusta.

– Ideana oli kokeilla mahdollisimman monipuolisesti eri menetelmiä, ja jakaa oppi kiinnostuneille avoimesti, kertoo Varis.

Taitojen lisäksi saatiin myös tuloksia: tekoäly tunnisti neljä viidestä työkyvyttömyyseläkeläisestä rekisteritietojen perusteella jo kaksi vuotta ennen eläketapahtumaa.

– On selvää, että tekoäly tulee olemaan tulevaisuudessa merkittävässä roolissa, kun ennaltaehkäistään työkyvyttömyyttä. Se voisi olla esimerkiksi jonkinlainen lääkärin apulainen, kertoo Varis.

Variksen mukaan kokeilun menetelmille on paljon käyttöä myös talon omassa asiantuntijatyössä. Tekoälystä voi kouluttaa esimerkiksi aikaansaavan tutkimusapulaisen.

– Kone etsii väsymättä erilaisia malleja ja luokitteluja datasta. Se voi löytää yhteyksiä, joita ihminen ei ole tullut ajatelleeksi, kertoo Varis.

Keskenään kommunikoivat chattibotit

Palataan vielä tekoälyä hyödyntävään eläkeneuvontaan. Ensimmäisiä virtuaaliassistentteja on jo käytössä työeläkealalla, ja niissä voi olla mukana myös tekoälyä.

Chattibotti on asiakasneuvontaa tekevä robotti. Millaista näiden bottien palvelu voisi tulevaisuudessa olla?

– Kun eri organisaatioiden chattibotit alkavat kommunikoimaan keskenään, ollaan jo aika pitkällä, pohtii Rautiainen.

Käytännössä esimerkiksi Eläketurvakeskuksen botti osaisi kysyä neuvoa Kelan botilta.

– Se vähentäisi asiakkaan pompottelua luukulta toiselle, sanoo Rautiainen.

Mitä on tekoäly?

koneen kykyä jäljitellä inhimillistä ajattelua

ongelmanratkaisua, joka ei ole ­ratkaistavissa rutiininomaisella laskennalla

tunnistaa esimerkiksi opetetun ­aineiston perusteella laajemmasta aineistosta yhtäläisyyksiä.

”Chattibotti on asiakasneuvontaa tekevä robotti.”

Virpi Rautiainen